Een burn-out, hoe kom je ervan af?

4 minuten leesplezier

Een burn-out is super vervelend, je voelt je letterlijk opgebrand. Zowel mentaal als fysiek ben je uitgeput. Je kan een burn-out krijgen wanneer je een langere periode veel stress hebt gehad en waar je destijds weinig aan gedaan hebt. Een burn-out coach kan je helpen om je weer te voelen als vanouds. Het hebben van stress is allesbehalve gezond. Het is superbelangrijk dat je regelmatig ontspant en hier ook daadwerkelijk de tijd voor neemt! Stress kan voortkomen uit verschillende factoren zoals een hoge druk op de werkvloer, spanning in je gezin of tussen jou en je partner maar ook door financiële of sociale problemen. Het kan natuurlijk ook een combinatie zijn van allerlei stressoren. Kortom, een burn-out wil je liever voorkomen dan genezen. In dit artikel vertel ik je meer over hoe je de klachten van een burn-out kan herkennen, wat de oorzaken hiervan zijn en op welke manieren je van een burn-out af kan komen.

Hoe herken ik een burn-out?

Een burn-out geeft mentale klachten maar ook lichamelijke klachten. De meeste mensen ervaren vooral een sterk vermoeid gevoel. De klachten van een burn-out beperken je dagelijkse activiteiten. Zowel op het werk als thuis en op sociaal gebied word je beperkt. Het is dus van belang dat je de klachten van een burn-out herkent en hier vroegtijdig naar handelt.

Mentale klachten die voornamelijk voorkomen bij een burn-out zijn:

  • Veel prakkiseren
  • Moeite met ontspannen
  • Prikkelbaar
  • Verdrietig
  • Huilaanvallen
  • Lusteloos
  • Opgejaagd gevoel

De lichamelijke klachten die kunnen voortkomen bij een burn-out zijn onder andere:

  • Extreem vermoeid zijn
  • Problemen met slapen
  • Hoofdpijn
  • Maagpijn
  • Darmklachten
  • Duizeligheid
Foto van lucifers die opbranden

De klachten van een burn-out komen sterk overeen met die van een depressie. Beiden zijn dan ook lastig van elkaar te onderscheiden. Een burn-out ontstaat door een lange periode vol met stress. Een depressie kan zomaar uit het niets optreden, waarbij de aanleg vaak een grotere rol speelt dan bij een burn-out.

Mogelijke oorzaken

Een burn-out gaat vaak gepaard met bepaalde kenmerken van iemands persoonlijkheid. Natuurlijk speelt de situatie hierbij ook een belangrijke rol. Kenmerken die vaak terug te zien zijn bij personen met een burn-out zijn:

  • Perfectionist
  • Zijn of haar gevoel niet bespreken
  • Lastig om hulp vragen
  • Negatief zijn
  • Sterk betrokken gevoel bij het werk
  • Hoge motivatie en hoge eisen stellen aan jezelf
  • Problemen laten opstapelen

Kan jij jezelf vinden in deze kenmerken evenals de klachten? Denk dan eens na over een bezoek aan de huisarts om vast te stellen of je een burn-out hebt.

Een burn-out behandelen

Een zeer positief punt is dat veel rust nemen de klachten aanzienlijk kunnen verminderen. De periode hiervan verschilt per persoon. Het is hartstikke belangrijk dat je nu even tijd aan jezelf besteedt. Hiernaast is het van belang dat je uitzoekt welke situaties ervoor heeft gezorgd dat jij een burn-out hebt gekregen. Wanneer je dit duidelijk hebt voor jezelf kan je namelijk een volgende burn-out voorkomen. Het probleem dient dus aangepakt te worden bij de kern. Dit is vaak lastiger dan het lijkt, anders had je nu ook geen burn-out gehad. Het kan een waardevolle bijdrage leveren als je bijvoorbeeld een burn-out coach, psycholoog of een huisarts inschakelt die jou kan helpen.

Zijn de klachten na zes weken nog niet verminderd? Dan kan je kiezen voor therapie. Medicijnen worden vaak enkel voorgeschreven bij zeer ernstige slaapklachten.

Tips die wellicht helpen

Ik geef je graag nog een paar tips mee die stress verminderen. Deze tips helpen mij dagelijks in bepaalde situaties:

  1. Balans, balans, balans! Misschien wel voor elk onderdeel in het leven is een balans houden belangrijk en zeer effectief. Zorg voor een goede balans tussen werken en ontspannen. Maar bijvoorbeeld ook tussen gezond en ongezond eten, sporten en rusten etc.
  • Durf nee te zeggen tegen mensen. Dit is soms moeilijk maar zo belangrijk om voor jezelf te zorgen.
  • Accepteer dat het soms even minder gaat. Maak je niet druk over dingen waar je niks aan kunt veranderen op het moment. Hierdoor zal je meer rust creëren.
  • Stel doelen en werk naar deze doelen toe. Het is belangrijk dat de doelen ook haalbaar zijn, schrijf ze zo concreet als mogelijk op en maak bijvoorbeeld een uitgebreide planning.
  • Beweeg voldoende en slaap genoeg. Super effectief om jezelf goed te voelen om iedere dag een frisse start te hebben!

Ik hoop dat dit artikel je wat meer informatie heeft gegeven over een burn-out en het je helpt om er één te voorkomen of te behandelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *